Wat is nu een gezonde houding op kantoor?

  • Geplaatst op
  • Door Tim
  • 0
Wat is nu een gezonde houding op kantoor?

Inhoudsopgave

1. Genezen gaat nog steeds boven voorkomen
2. Wat zegt Google?
3. Wat zeggen onderzoekers?
4. Is er dus geen houding 'to rule them all'?

We zijn gezond bezig met z’n allen. Sporten, gezond eten, bewust leven, fit guys, fit girls, ‘tover je frikandel om in een wortel’ en dat soort hippe lijfspreuken. Het is dan eigenlijk best vreemd dat we m.b.t. ons werk pas op gezondheid gaan letten als het mis dreigt te gaan. Waarom trekken we ons verlangen naar een gezond leven niet door naar de plek waar sommige van ons zelfs meer dan 40 uur per week aanwezig zijn?

1. Genezen gaat nog steeds boven voorkomen

Gelukkig gaan steeds meer mensen serieus met hun gezondheid op de werkvloer aan de slag. Zo zien wij op onze website een stijgend bezoek van mensen op pagina’s die gaan over een goede zit- en stahouding, tips om klachten te voorkomen, maar ook de zoektocht naar gezonde (preventieve) hulpmiddelen neemt toe. Denk aan de ergonomische muis.

Opvallend is dat we geneigd zijn pas met ons lichaam aan de gang te gaan als hij pijntjes naar het hoofd stuurt. Wat Google statistiekjes hieronder laten dat duidelijk zien:

Google zoekresultaten gezonde houding
Google zoekresultaten bekende lichamelijke klachten

Dit zijn maandelijkse zoekopdrachten in Nederland. Het zou mooi zijn als de aantallen zoekopdrachten omgedraaid waren, dan zou onze gezondheid er waarschijnlijk beter voor staan.

2. Wat zegt Google?

Google, je beste vriend voor nieuwe kennis. We kunnen allemaal onze eigen dokter of fysiotherapeut zijn. Niet echt natuurlijk, maar zaken zoals ‘gezonde houding’ staan uitgebreid beschreven en kunnen je een heel eind op weg helpen. Laten we dat eens doen, want we kennen ondertussen genoeg blogs die jou wel eens even gaan vertellen hoe het zit.

De algemene gezonde houding

Je ziet hieronder een printscreen van de zoekterm ‘gezonde houding’ die ik heb ingevoerd.

Gezonde houding zoekresultaten Google

Afgaand op wat Google beweert zullen de meeste van ons deze 3 pagina’s aandachtig lezen. Wanneer je ze leest en vergelijkt kom je uit op min of meer op dezelfde adviezen:

  1. Werk aan een gezonde lichamelijke houding (inclusief ondersteunende foto!)
  2. Ben bewust bezig met je houding, want het kost tijd. Gewoontes zijn zo moeilijk af te leren hè
  3. Blijf in beweging. Sta op, sport, train je spieren. Bankhangen of stof verzamelen op je bureaustoel is niet goed

Conclusie rondje Google houding algemeen

Bovenstaande klinkt allemaal erg logisch. Je begint bij de basis, je houding. Vervolgens probeer je daar honderdmiljoenmiljard keer per dag aan te denken. Net zolang tot de gezonde basis een automatisme wordt. Bewegen (sporten) is belangrijk om dat voor elkaar te krijgen. Een sterk lichaam neemt sneller een goede houding aan. Daarnaast is bewegen beter voor je dan stil zitten of staan.

De kantoor technisch gezonde houding

Je ziet hieronder een printscreen van de zoekterm ‘gezonde houding kantoor’ die ik heb ingevoerd.

Gezonde houding kantoor zoekresultaten Google

Voor de kantooromgeving heb ik de 4 eerste resultaten uitgelicht, aangezien link 3 en 4 dezelfde inhoud hebben. De belangrijkste adviezen die hieruit volgen zijn:

  1. Neem een goede zithouding aan (eventueel met ondersteunende hulpmiddelen)
  2. Wissel zitten en staan af, want langdurig zitten is niet goed voor je
  3. Blijf bewegen, want bewegen is medicijn

Conclusie rondje Google houding kantoor

De zithouding voert in ons rondje Googelen op een gezonde houding op kantoor duidelijk de boventoon. Niet alleen omdat de bronnen daar zelf de meeste nadruk op leggen, maar ook omdat Google de zoekterm zo interpreteert. Wat ik ook opvallend vind is het verloop in de boodschap van de verschillende bronnen. RSI-Alert gaat puur in op zitten, Facto opent zijn bericht met het gevaar van lang zitten.

Verschil rondje Google algemene houding en kantoor houding

Wat met name opvalt is dat de bronnen over een algemeen goede houding veel dichter op elkaar liggen in hun boodschap. Kort gezegd staat er ‘Dit is een goede houding, om je die eigen te maken heb je tijd nodig en het liefste beweeg en sport je veel om het lichaam sterk te houden’.

De bronnen over een goede houding op kantoor leggen veel meer focus op 1 aspect, de juiste (zit)houding. Er wordt wel gesproken over een actieve houding, maar daar lijkt de focus een stuk minder op te liggen. Over een gezond en sterk lichaam lees je vrijwel helemaal niets terug.

3. Wat zeggen onderzoekers?

Nu wordt het interessant, want als we moeten luisteren naar allerlei verschillende uitgevoerde onderzoeken is de juiste houding een lastige. De focus ligt hierbij met name op onderzoek naar staand- en zittend werk.

position adopted because it is appropriate for the task being performed’ (Corlett 1981)

Aanpassen aan je werk

Bovenstaande is een oude bron met relevante inhoud. Computerwerk is van oudsher een zittende bezigheid geweest. De eerste initiatieven voor een gezonde werkomgeving waren dan ook betere stoelen en hulpmiddelen zoals toetsenborden. De afgelopen jaren heeft er echter een verschuiving plaatsgevonden waarbij kantoorwerkers meer en meer geadviseerd worden om actiever te gaan werken. Bijvoorbeeld door de aanschaf van een zit-sta bureau. De impact van zo’n zit-sta bureau kan echter minimaal blijven als je hem niet goed toepast, onderstrepen nu ook wat onderzoeken.

Zitten en staan slecht?

Zo blijkt uit recent onderzoek uit 2017 dat mensen met beroepen waarin men veel moet staan gedurende de dag een verhoogd risico op hartziekten hebben. Een ander onderzoek uit datzelfde jaar gaf aan dat 2 uur aan een stuk staan ongemakken in het hele lichaam met zich mee kan brengen. De reactietijd en instelling hadden er onder te lijden, al steeg het probleemoplossend vermogen wel met staan.

Langdurig zitten, zo schreven we (veel) eerder al, gaat je levensverwachting er ook niet beter op maken, waardoor jij inmiddels ondersteboven hangt of ligt. Ik moet wel opmerken dat er heel veel meer verschillende onderzoeken naar de impact van zitten zijn gedaan en langdurig aan een stuk op kantoor zitten zeker moet worden vermeden.

Blijven bewegen

Zitten staan zitten staan zitten staan

Als de wetenschap het al wel over 1 ding eens is, dan is het wel dat bewegen goed voor je is. De voordelen van gemiddelde tot zwaardere intensiteit van bewegen zijn er genoeg. Als we kijken naar die gemiddelde intensiteit, dan zit daar genoeg ‘kantoor-proof’ materiaal tussen.

  • Stevig wandelen - tijdens de pauze, of pak de trap
  • Huishoudelijke taken - ruim je kantoor op
  • Actief meedoen met spelletjes - tafelvoetbal, tafeltennis, steeds meer bedrijven zetten dit soort pauzemomenten in voor werknemers
  • Dragen van zaken onder de 20 kg - loop vrijwillig eens een paar pakken printpapier naar de printer

Je ziet dat de gemiddelde intensiteit al redelijk wat van je werkdag vergt, want je moet er in veel gevallen daadwerkelijk tijd voor maken. Er zijn gelukkig ook al wat onderzoeken gedaan naar de impact van lichte intensiteit van bewegen. Hoewel de impact ervan varieert in verschillende studies, is hij wel degelijk positief. Onder deze intensiteit wordt onder andere het volgende verstaan:

  • Rustig wandelen
  • Simpele huishoudelijke taken
  • Alledaagse beweging, zoals koken

Studies naar deze bewegingen vermelden verbeteringen in de mentale gesteldheid (lagere kans op depressies), een verbetering in het bloedsuikergehalte en een verbetering van de spieren en gewrichten. Dat maakt het al een stuk makkelijker om goed bezig te zijn, want hiermee is een rondje koffie of afwisselend zitten en staan al een winstpakker.

Dynamisch op kantoor

Conclusie rondje wetenschap

Deze kunnen we vrij simpel houden. We moeten rennen, springen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan. We kunnen hier niet langer, we kunnen hier niet langer blijven zitten en ook staan.

Kijkend naar de onderzoeksresultaten, is een statische houding ongeacht het zitten of staan is niet goed voor ons. Bewegen daarentegen lijkt absoluut een zegen te krijgen, of het nu lichte of zware intensiteit heeft.

Is er dus geen houding ‘to rule them all’?

Waar onderzoekers het over eens zijn is dat blijven bewegen, goed eten en sporten een positief effect hebben op de gezondheid. Langdurig zitten én langdurig staan komt op hetzelfde neer, niet bewegen. En niet bewegen, daar worden we slappe hoopjes mens van. Wissel dat dus lekker af, pak regelmatig de benenwagen naar collega’s, haal een rondje koffie (lekker sociaal ook) en pak de trap in plaats van de lift wanneer dat mogelijk is. Zorg er bovendien voor dat je bij het niet te voorkomen zitten en staan wel goed op je houding blijft letten.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Benodigde velden