Maak je eigen gezonde snacks: havermoutkoekjes

  • Geplaatst op
  • Door Marta
  • 0
Maak je eigen gezonde snacks: havermoutkoekjes

Gezonde snacks voor op het werk, die maak je toch lekker zelf. Met wat simpele ingrediënten bereid en bak je binnen 20-30 minuten je eigen heerlijke koekjes.

Maak supersnel je eigen heerlijke en gezonde havermoutkoekjes

"Laat die Twix liggen en verras jezelf (en je collega's) met heerlijke zelfgemaakte koekjes"

Havermoutkoekjes, de snack van deze maand

Snel, makkelijk en natuurlijk erg lekker
Tijdens lange kantoordagen kun je snelle energie goed gebruiken. En hoewel het geen suikerbom moet zijn, mag het natuurlijk wel lekker zijn. Ik heb voor jou een goed alternatief voor alle chocoladereepjes en met suiker gevulde koekjes die altijd weer binnen handbereik liggen, maar verre van gezond zijn. Want waar zijn nou die automaten met gezonde tussendoortjes?!


Mijn alternatief voor deze week zijn havermoutkoekjes die je thuis snel en makkelijk kunt bereiden en in een doosje mee naar je werk kunt meenemen.


Waarom havermoutkoekjes? Omdat ze makkelijk, simpel en gezond zijn. Zonder toegevoegde suiker, zonder vet, zonder meel. Wat dan wel? Nou, bijvoorbeeld banaan en… alles wat je lekker vindt! Gewoon alle ingrediënten bij elkaar mengen en bakken. Geweldig als een gezonde snack om de dag goed door te komen. Een echte aanrader. Deze koekjes zijn ook ideaal voor als je op dieet bent.

De ingrediënten

Pak wat je pakken kunt

Havermout en bananen zijn de hoofdingrediënten. De rest kan alles zijn: noten, gedroogd fruit (cranberries!), stukjes pure chocolade, zaden (lijnzaad!). Je maakt elke keer een andere smaak! Wat ik meestal doe is 1 banaan per 100-150 gram (ongeveer 1-1,5 glas) droge ingredienten. Hoe rijper de banaan, hoe zoeter de koekjes zullen zijn (ideaal voor de overrijpe bananen met donkere plekken!). Ik meet de ingrediënten nooit precies. Ik maak gewoon een plakkerig bananen-havermout papje en dan vorm ik ronde koekjes. Omdat ik de koekjes zonder eieren en meel bereid, zullen ze van binnen een beetje zacht zijn.


Tip:
Doe niet te veel moeite om perfect gevormde koekjes te maken. Verschillende diktes en vormpjes geven ze nog meer die 'zelfgemaakte' uitstraling.

Even prakken en bakken

In 20 minuutjes je eigen goudbruine rakkers
oké, we zijn er bijna. Verwarm de oven voor op 180 ° C (onder- en bovenwarmte). Hak alle ingredienten in kleinere stukjes en meng ze met een geprakte banaan. Het beste is om het gewoon met je handen te doen :-) Vorm met een lepel of met je handen ronde koekjes en zet ze op het bakpapier. En daarna hup...in de oven.
Bak tot ze goudbruin zijn - ongeveer 8-12 minuten (afhankelijk van de dikte van de koekjes). Laat ze afkoelen op een rooster. Smullen maar!


Tip:
De Havermoutkoekjes kun je bewaren in een luchtdichte voorraaddoos. Dit zal ze voor ongeveer een week vers houden.

Jouw eigen creatie

Deel jouw gezonde snacks met anderen
Heb je zelf gezonde snacks die je makkelijk kunt bereiden en regelmatig meeneemt naar het werk? Laat het dan hieronder weten in de comments. Ik ga ze dan zeker proberen. Smakelijk!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Benodigde velden
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »