Fit op kantoor: het gevaar van zitten

  • Geplaatst op
  • Door Tim
  • 0
Fit op kantoor: het gevaar van zitten

Je lichaam lijdt onder de vele uren in een statische houding. Lees in 3 minuten wat zitten met je doet en hoe jij je routine kunt verbeteren.

Zitten, de kleine moordenaar

Kantoorwerk, en met name zittend werk, is vermoeiend. Je zou het niet verwachten, maar ons lichaam heeft enorm veel te verduren door 'slechts' in een stoel te zitten. Waarom? Omdat we niet gemaakt zijn om te zitten, en al helemaal niet uren achter elkaar in dezelfde houding. Wat er met ons lichaam gebeurd?

  • Spier afbraak
  • Toename gewicht
  • Schade aan organen
  • Verstijving van de rug
  • Verhoogde kans op hart- en vaatziekten

Een onderzoek (let op: Engels) focuste zich op 2 groepen 'zitters' en kwam met een zeer harde conclusie; 4 uur zitten per dag inplaats van 2 uur gaf al een verhoogd risico op vroegtijdige sterfte met 50%. Als het ging om hart- en vaatziekten was dat zelfs 125%.

Wat kun je er aan doen?

Het is eigenlijk niet zo moeilijk. De uitdaging met het tackelen van het te veel zitten is de motivatie en het doorzettingsvermogen dat je hebt. De 2 vereisten voor een gezonder lichaam zijn namelijk:

  • Meer staan
  • Meer bewegen

Het doorbreken van de slechte gewoonte van het vele zitten is de grootste barriere. Eenmaal in een betere routine ga je én merken dat je het makkelijker volhoudt én dat je lichamelijk vooruitgang boekt. De volgende 4 punten helpen je al een heel eind op weg.

1. Staand werken:
Meer staan tijdens het werk kan een uitdaging zijn. Sta/zit werkplekken zijn een oplossing, maar vaak erg duur en je weet ook niet eens of staand werken jouw ding is. in het programma 'The numbers game' van National Geographic komt er een goedkope en snelle oplossing aan bod. 

2. Stukje lopen:
Er zijn talloze redenen te bedenken om even uit die stoel te komen. Je kunt koffie halen voor jezelf en je collega's. In plaats van een e-mail naar je collega van de andere afdeling loop je naar hem toe en bespreek je het 1 op 1. Pak tijdens de pauze je broodtrommeltje en maak een wandeling van 20 minuten. En dan ben ik nog niet eens creatief in de eindeloze mogelijkheden om even niet te zitten.

3. Laat de techniek je helpen
:
Er is de afgelopen jaren veel gratis software op de markt gekomen die jou bijstaat in minder zitten en meer bewegen. Een erg populaire is het programma Workrave, dat je helemaal naar wens kunt instellen en je herinnert aan het nemen van een 'mini-break' of je tips geeft voor kantoor vriendelijke oefeningen. 

4. Oefeningen op je werkplek: 
De komende weken ga ik in meerdere blog posts oefeningen uitlichten die je heel simpel in de beperkte ruimte van de werkvloer kunt doen. Denk aan oefeningen voor de nek, polsen, armen, rug en nog veel meer. 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Benodigde velden
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »